Oude Maas, en het Spui

3 juni 2010 - Goudswaard, Nederland

1 juni, 18.00 uur, verplichte marifoon melding  bij de verkeerspost  VHF “Oude Maas”, kanaal 62.
De Luna krijgt toestemming, wij mogen ons tussen een mêlee van binnenvaart- en zeeschepen  begeven. (Als je maar rechts houdt, het liefst buiten de boeien) Daar gaan we, met ons “notendopje”. We hoeven maar 7 kilometer te deinen op de grote golven die de beroeps– en zeevaart als ze langszij varen nou eenmaal veroorzaken. Qua drukte lijkt de Oude Maas op de A1. Als die “grote jongens” ons passeren wordt de Luna vakkundig bijgestuurd zodat haar kontje de grote golven opvangt, dat scheelt in de ravage benedendeks. Beroepsvaart gaat door, tijd is geld, een boot van Rijkswaterstaat mindere vaart om ons te ontzien en zwaaide vriendelijk gedag.

We hebben dit jaar de luxe om niet alleen met waterkaarten van papier te varen. Met onze GPS muis en het programma OziExplorer, de waterkaarten van Nederland, België en Frankrijk hebben we een constante aanvoer van informatie over onze positie, (in de vorm van een bootje), en op de vaarweg met al zijn belangrijke gegevens en aanduidingen.

Alle hulde aan Sjoerd, die voor ons vertrek tot in de late uurtjes bezig is geweest, deze luxe voor ons te instaleren!!! Het is super om zo te varen!!!

Een technisch hoogstandje, de muis, en het programma. We leggen al onze tracks vast. Nemen we de GPS mee als we een stadje ingaan en maken onderweg foto’s dan legt ons muisje tijd en positie vast, markeert de gelopen route en plaatst deze, met foto’s, op Google Earth. Zo gaaf.

Aan de oever, kilometer aanduiding 997, zijarm van de Oude Maas, het Spui, absolute rust, geen scheepvaart meer, alleen wij, met de Luna. Het is een stuk frisser, de avond valt in. Yentl merkt aan de bewegingen in het vooronder dat er iets veranderd is en komt weer bovendeks. Ze hobbelt over de stootwillen naar het voordek om daar languit te gaan genieten van een boot die niet meer ligt te rollen.  We merken het voordeel van het tij, normaal loopt de Luna zo’n 4 tot 4,5 knopen onze GPS geeft op het Spui gemiddeld 7,9 knopen aan met uitschieters naar 8,9. ruim 14 kilometer per uur. Oud Beijerland vliegt aan ons voorbij en we besluiten door te varen naar Goudswaard. Een dorp met twee duizend inwoners en een idyllisch haventje waar je alleen je eigen hart hoort kloppen en de vogels hoort zingen. We kruipen moe en voldaan onze kooi in, en zijn weer een ervaring rijker. Weer “vroeg uit de veren” om te voet Goudswaard te verkennen. We leggen iets van Goudswaard vast op de gevoelige plaat. Aan het slootje van de haven staan rijen wilgen die door de harde wind hun katoenachtige zaadjes loslaten. De Luna ligt zowel binnen als buiten onder een witte deken. Ons stofzuigertje kan deze hoeveelheid niet aan. We besluiten naar WSV Blinckvliet (schuin aan de overzijde van het Spui, Zuidland) te varen om diesel te bunkeren en daar nog een dagje te blijven, de wind is NO kracht 4 a 5 Bft., pittig om dan op het Haringvliet, te varen. Tref je ook nog stroom tegen golven, dan heb je een helemaal een onprettige golfslag. Blinckvliet, een prachtige haven met alles erop en eraan, het is genieten van deze zonnige dag, we doen wasjes en kletsen heel wat af met alle gezellige booteigenaren hier in de haven. Verwachting 3 juni, N 2 Bft  dat is gunstiger,  prachtig weer. Vertrek 2 uur na hoog water rond de klok van 10.00 uur om koers te zetten richting het Haringvliet, doel Volkeraksluizen.

1. die alkmaarders:
    3 juni 2010
    hey hallo daar!
    Geweldig die hoge golven!! Jullie hebben natuurlijk de ons favoriete programma gemist! Nou de 'waarheid' was niet heel bijzonder vorige week. Het ging over de werking van voeding op de geest. Voorlopig veel aardbeien en bessen eten dan blijft je koppie lekker fris dat was ongeveer de boodschap. Dus eet smakelijk, Groetjes Alkmaar
  2. Anna and albert verkruissen:
    5 juni 2010
    Een hele onderneming.Dit beeld kwam heel groot door was dat normaal?Nog een goede tijd varen en maar mooi weer.
    Veel liefs from the Aussie,s A and A.
  3. Anna and albert verkruissen:
    6 juni 2010
    Hello beste broer en zus. Wat een geweldige stuk werk. (de e-mails) In het begin een beetj moeite ermee. Gisteren te kampen met 40 mm grote letters. Nu alles goed. Varen met een GPS.! en wat een zeemans kunst om de Luna op de juiste koers te houden. Ik ben trots op jullie. wij hopen dat juillie mooi weer houden en veel plezier.