Het laatste staartje van de Grijze wolven op de Luna.

19 september 2012 - Amsterdam, Nederland

Vanuit Lisse vertrekken we richting de Westeinder,  waar we Schinkelaren zullen ontmoeten, op het geliefde passanteneiland.

Een drukte van jewelste aan de steigers. Met zeil- en motorboten. Jong en oud scharrelen over de steigers drinken een glaasje en BBQen op het eiland. Bijna elke boot heeft wel een viervoeter aan boord, die vrolijk, blaffend achter elkaar aanhupsend over de steigers en uiteraard nieuwsgierig zijn naar ons, maar voornamelijk naar Yentl. Yentl heeft het niet zo op “kleinere hondjes” en we houden haar dus voor ieders veiligheid maar even aan boord.

Uiteindelijk, aan het eind van de middag vertrekt de ene boot na de andere weer naar de thuishaven en blijven we met een paar bootjes over.

Alle kleine viervoeters zijn verdwenen en alleen de honden van een beetje “formaat” zijn nog over. En daar gaat onze Yentl, na de eerste gebruikelijke kennismaking en aftasting waarbij de stand van de staart bepaald welke positie je jezelf toeeigent, het ruiken onder de staart, zodat je weet met welk geslacht je te maken hebt, en dan nog het ruiken aan de oren, een laatste check waarmee wordt bepaald of het echt wel klikt.

En ja hoor, binnen no- time neemt Yentl het voortouw en daagt de andere honden uit eens een paar lekkere rondjes eiland te rennen. Prachtig om te zien, we hebben letterlijk “geen hond meer aan ze” Rennen, uitdagen, het water in het water uit. Op de Westeinder wordt het ook rustiger, er zeilt nog een enkele boot.

Voor ons ligt een boot met aan boord een jong stel en een vriendje van Yentl.Het vriendje van Yentl scharrelt in z’n eentje op de steigers, haalt een aai bij de bemanning van de andere boten en struint over het eiland, op zoek naar aandacht.

Het begint ons op te vallen dat op die boot iets bijzonders gaande is. Met de regelmaat van de klok gaan de gordijntjes open om vervolgens voor langere tijd weer dicht te gaan. Zachtjes maar toch hoorbaar horen we giechel geluidjes. Heel af en toe als de gordijntjes weer open gaan komt het jonge stel van hun scheepje af om naar hun hond kijken of hem op te halen om hem weer mee aan boord te nemen.

We noemen de boot al ‘gordijntje open, gordijntje dicht’. Nadat ons oog op een  wapperend vlaggetje met de tekst ‘Just Married‘ valt, vallen alle puzzelstukjes ineens in elkaar (zie foto). Het is de huwelijksreis van een jong Duitse stel. Of ze veel met de huurboot gevaren hebben betwijfelen we ten zeerste!!!

Vanaf de Luna wensen wij ze een prachtig mooi leven samen!!!!!

We geven hun prachtig mooie zwarte viervoeter een rood sjaaltje om als aandenken aan Nederland, het staat hem mooi. Als we besluiten weer verder te gaan zijn Yentl en haar vriend ietwat deemoedig, ze liggen naast de boot op de steiger.

Ze voelen dat er iets gaat gebeuren. Zodra de motor ronkt, de landvasten worden losgemaakt zit Yentl al op het voordek. Haar vriend scharrelt om Hans heen en beseft misschien wel dat hij zich nu weer alleen moet vermaken tijdens de vele ‘gordijntjes open gordijntjes dicht’ sessies van zijn baasjes. Sorry makker dat we weer gaan. Één troost, er komen weer andere tijden hoor, waarin jij weer veel meer aandacht krijgt geloof mij maar mompel ik tegen hem.

Als we wegvaren worden de gordijntjes snel geopend en komt het jonge stel de steiger op om hun zwarte viervoeter te aaien terwijl ze ons uitzwaaien. Dag lief vriendje van Yentl.

We horen op de radio dat de weersberichten nogal wisselvallig zijn voor de komende dagen en besluiten naar de Schinkel, onze thuishaven te varen en daar te beslissen op we nog een tocht over de randmeren naar de Eem met als doel Amersfoort om Peter en Myriam te bezoeken.

Om een lang verhaal kort te maken, we hebben een heerlijke ‘Noord Holland trip’ gemaakt met goed weer. Met deze onzekere vooruitzichten besluiten we dat het voor 2012 mooi is geweest. De avonden zijn al behoorlijk koud, het wordt tijd om naar het warme nest op de Singel te gaan. Om ons en de Luna voor te bereiden op het hellingen waarna de Luna hoog op haar schragen weer een lange winter in de loods mag staan. Ze zal geknipt, geschoren, geschuurd, gelakt, en geschilderd en weer technisch vaarklaar voor de zomer van 2013 worden gemaakt.

Onze plannen, mits mogelijk voor volgend jaar, zijn weer in april/begin mei op te stappen zodat we weer een bijzondere vaartocht over de grenzen kunnen gaan maken. Als het  zover is, zijn onze ‘trouwe volgers’ de eersten die het zullen lezen op ons blog.

Bedankt voor de leuke reacties op ons blog en wie weet tot volgend jaar!

Lieve groet vanaf de Luna, Skip, Yentl en Corina