30/31 mei Zwartewaal

31 mei 2010 - Brielle, Nederland

Wat leuk, al jullie reacties op de Waterzwervers!!!

Een booteigenaar welke naast ons in de haven van Zwartewaal ligt, vertelde iets wat eigenlijk niet te bevatten is: Hij is met zijn gezin woonachtig in Vierpolders, een gebied ten zuiden van Rotterdam, en dat bevalt hem prima, echter wat erg middeleeuws klinkt, is het feit dat het uitzicht over de polder betaald dient te worden, een soort belasting op het uitzicht:  €42,50 per jaar, (Slik) het moet niet gekker worden. ............

Gisteren veel regen, onweer en zelfs hagelstenen op ons dakje. Vandaag droger maar frisjes. We wachten op geschikt(er) weer en hoog water op de Oude Maas. Morgen, 1 juni zullen we vertrekken uit het gemoedelijke haventje van Zwartewaal en koersen naar de Voornse Sluis om daar twee uur vóór hoog water (HW 19.45 uur) geschut te worden. Op de Oude Maas hebben we dan nog geen voordeel van het tij, we hebben dan ongeveer 7 kilometer stroom tegen voor we op het Spui, ook een getijdenrivier komen. Het Spui vormt een verbinding tussen de Oude Maas en het Haringvliet. Volgens de havenmeester en oud schipper van Zwartewaal, krijgen we op het Spui veel voordeel van het tij, voor “de Luna”, die normaal zo’n 10 kilometer per uur loopt betekent dit een hogere snelheid (wie weet wel 15 km p.u.?) en dus ook tijdwinst. Het Spui is een opmerkelijk rivier, aangezien zij haar stroomrichting heeft omgekeerd. Dit is een gepland gevolg van de Deltaweken. Om de verzilting van de Nieuwe Waterweg tegen te gaan, stroomt het water van het Haringvliet niet langer direct naar zee, maar stroomt het via het Spui richting de Oude Maas, om uiteindelijk via de Nieuwe Waterweg de zee te bereiken.

Wij zullen op het Spui, onderweg naar Antwerpen, zeker nog haven(s) aandoen,  in Goudswaard of Oud Beijerland voordat we verder varen naar de Volkeraksluizen. Eenmaal door de Volkeraksluis zullen we via het Rijn-Scheldekanaal, koersen richting Antwerpen, een tocht op de grens van het vaste land van Noord-Brabant en Zeeland. Onze belevenissen en exacte route zijn weer te volgen in ????????

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Wim:
    31 mei 2010
    Hoi,
    Bij de http://www.blinckvliet.nl bijna aan het einde van het Spui is gratis wifi. Maar of je daar kan proviand bunkeren is mij niet bekend.
    Gr.WIm.
  2. Bob:
    3 juni 2010
    Hoi Amsterdammers,
    Het was weer mogelijk om jullie site te bekijken hier op Norderney.
    Leuk hoor. Goede reis verder.
    Ik ga vandaag verder over het wad naar Langeoog. Het is wel een heleboel gereken. Weer eens wat anders.
    Groeten Bob