Thuis, nat, maar met een warme herinnering

14 september 2010 - Amsterdam, Nederland

Noord-Holland, Middenmeer.

Onze koffiekan, heeft na 7 jaar trouwe dienst tijdens onze zwerftochten, ongewild mijn rechtervoet ontmoet, waarna hij een val van de trap niet heeft overleeft. Het glas aan diggelen, de heerlijk geurende net gezette koffie sijpelt uit de onderkant van de kan. Ik snel me naar de plaatselijke middenstand van Middenmeer. Geen koffiekan te koop in Middenmeer.  We bellen met onze opstapper van vandaag, Tom. Met alléén een gevulde koek, zonder koffie is het dubieus of hij überhaupt wel opstapt.... gelukkig heeft huize van Lingen een voorraad koffiekannen, en al heel snel geurt de Luna weer naar een 'lekker bakkie'. Bij het eerste sluisje ontdekken we dat de sluis naar de Haukus maar twee maal per dag wordt geschut. Dat wordt een aantal uurtjes dobberen voor de sluis, geen leuk vooruitzicht. Het roer gaat om, we koersen dwars door de Wieringermeer, op naar Schagen. De fles komt op tafel, stoeltjes uit en dan is het genieten van de ongezouten Amsterdamse humor van Tom en de nodige Schipperbitters.

Schagen

Een drukte van vanjewelste op de Luna, opstappers. Zaterdag genieten Peter, Myriam en onze kleindochter Luna van de vaartocht via het Balgzandkanaal naar het Amstelmeer, het Waardkanaal langs Kolhorn om weer in Schagen te eindigen. Zondag stappen Marten en To aan boord om nog een paar uurtjes te genieten van het meevaren. Een oer gezellig weekend met prachtig weer.

Op de radio wordt met een gepast donker, somber stemgeluid  aangekondigd dat Nederland, en met name deze regio, een aantal dagen onder een zeer nat en koud front komt te liggen.

Geen leuk vooruitzicht na een oergezellig en mooi weekend. We besluiten niet meer helemaal richting Den Oever en Den Helder terug te gaan maar naar het pittoreske De Rijp. Langzaam maar zeker beseffen we dat de seisoenswisseling een eind gaat maken aan het Waterzwerven, en onze vakantieperiode iets zal verkorten.

De Rijp

Nog geen front, we genieten opnieuw van de prachtige tocht door de Beemster en mogen in de Rijp weer op ons 'oude' plekje afmeren. Bij het wakker worden de volgende ochtend, nog lekker nasoezend in onze kooi krijgt de Luna haar eerste stortbad. Het toepasselijke lied, zachtjes tikt de regen tegen het zolderraam galmt door de kajuit.  Het worden weer dagen van binnenzitten met de deurtjes open en de deurtjes dicht, de regenjassen weer aan om 'effe te luchten' om dan doorweekt terug te komen. Vooral ' s avonds zakt de temperatuur ver onder het aangename, en om dat te compenseren duiken we onder een roes van aardig wat glaasjes rood al heel vroeg onze kooi in.

Zaterdag de 11e zal het nog een mooie nazomerse zonnige zelfs warme d ag worden. Wat een mazzel, het wordt een topdag en samen met mijn vader en moeder genieten we volop van het varen in de zon, de mooie omgeving in de Beemster en de bezichtiging van het prachtige dorp, de Rijp.

Zondag, weer zware bewolking, we nemen afscheid in de haven van de Rijp en koersen richting Amsterdam. Skip in regenpak, het komt bij het uitvaren uit de haven al met bakken uit de hemel. Na een heel natte tocht meren we af bij de Oude Helling in Amsterdam Noord, en daar slapen we dan ons laatste nachtje van deze reis op de Luna. Met een dubbel gevoel vieren we ons laatste avondje, we zijn blij naar huis te gaan vanwege het weer maar weemoedig omdat er nu echt een eind komt aan onze bijzondere zwerftocht. En vanaf nu gaat het hard, 11 oktober gaat de Luna het water alweer uit, de loods in. De komende wintermaanden zal ze daar, geknipt en geschoren, geverfd en gelakt, en technisch 100% vaarklaar gemaakt worden voor haar volgende zwerftocht.

De Luna

Ons scheepje, was 4 maanden onafgebroken ons huis onder alle omstandigheden, ons vervoermiddel, maar bovenal onze “trots”, we hebben er deze zomer nog meer als voorgaande jaren uitgehaald en genoten van wat het reizen met en op een schip met zich meebrengt.

Onverstoorbaar ploegde ze zich voort, over allerlei waterwegen, werd ze in zo'n 110 sluizen geschut, waarvan het grootste gedeelte in België, en wisselde daarbij honderden meters van niveau. Met als absolute hoogtepunten, de schepenliften in Ronquères en Thieu, respectievelijk 65 en 75 meter in één beweging.

Onze trouwe OM 636

De scheepsdiesel, stuwde de Luna 116 dagen, 16 weken oftewel 4 maanden, ruim 1700 km, zonder problemen door Nederland, België en Frankrijk.

Tevreden ronkend, gemiddeld 4 vaar-uren per dag, ruwweg 464 vaar-uren in 4 maanden tijd waarbij  zo'n 950 liter diesel werd opgeslurpt. Lopen als 'een zonnetje' en ons geen moment in de steek latend.

Yentl

Trouwe lieve schippershond. Wereldscheepshond. Ondanks de niet altijd ideale en prettige omstandigheden voor een viervoeter zoals jij paste je je altijd overal aan, beschermde ons en de Luna tegen alles en iedereen. Geniet maar weer een maandje of zeven, van je eigen grote mand in dat grote huis zonder gewiebel onder je pootjes voordat we weer aan een nieuw avontuur beginnen.

Michelle en Sven

Zonder jullie hadden we deze fantastische en lange trip nooit kunnen maken. Het was zo fijn te weten dat Anne, maar ook ons huis super goed verzorgd werd. Met een gerust hart gingen we dan ook 'over de grenzen'  en konden we zo'n lange periode wegblijven.

Voor jullie en  Anne weer een hele overgang, nu we thuis zijn. Wat zal Anne jullie en jullie vrienden gaan missen!!! We wensen jullie heel veel succes met het vinden van een 'eigen stulpje' en zullen duimen voor een snel succes!!! Lieve alletwee, bedankt!!! En bij een overschot aan knuffelbehoefte; onze deur staat altijd open, Anne zal jullie met open pootjes begroeten!!!

Volgers van de Waterzwervers

Wat was het leuk om onze belevenissen op ons weblog te schrijven voor de thuisblijvers, maar  uiteindelijk ook voor onszelf. Vol spanning uitzien naar een internetverbinding, en als die er was snel naar de statistieken om te kijken of onze belevenissen ook gelezen werden. Nog spannender was het als er ook reacties waren geplaatst. Daar keken we ontzettend naar uit!!!

Lieve volgers, om onduidelijke redenen konden we geen persoonlijke reactie teruggeven maar we kunnen jullie verzekeren dat we het ontzettend leuk hebben gevonden dat er zo veel en attent gereageerd werd op ons log (ook telefonisch). En voor degene die het wel zien zitten de Waterzwervers bij een volgende reis weer te volgen, dit was nog maar het begin, als het aan ons ligt  komt er een vervolg, medio 2011.

Skip

4 maanden stond je aan het roer, met zon, regen, wind en kou. Zat je met je neus in de kaarten, om mooie en veilige routes te plannen. Je manoeuvreerde de Luna vakkundig tussen de boeien,  schepen, van klein tot (immens) groot, in allerlei situaties en onder alle (weers) omstandigheden. Je voer ons veilig over kanalen, rivieren, kleine watertjes, groot water, zoet en zout, door Nederland, België en Frankrijk. Indien nodig, nam je weloverwogen beslissingen, altijd in het belang van ons en de Luna. Met recht werd je deze reis elke dag wel een keer gecomplimenteerd met de schoonheid en de vakkundigheid waarmee je de Luna hebt gebouwd.

Lieve Skip, wereldschipper, het was een reis met een gouden randje!!!

Thuis

Thuiskomen in een “opgemaakt bedje”, complimenten voor Michelle en Sven!!!

Anne, niet beledigd of boos, gewoon weer knuffelbaar en lief. Yentl blij, maar weet even niet wat ze met zoveel ruimte aanmoet, en kan niet kiezen in welke kamer ze het liefst wil zijn. Skip geniet sinds maanden weer van Pauw en Witteman. Ik probeer nog steeds schommelend, bij het aanrecht water te pompen met een voetpomp die er niet is, hoezo een gewoontedier? Het is heerlijk weer thuis, maar wat zal ik de komende maanden het varen met de Luna en bij het liggen in onze kooi de prachtige sterrenhemel missen!!!

1. Michelle en Sven:
    14 september 2010
    Lieve alletwee,
    we hebben met heel veel plezier op jullie Anne en huis gepast. Te horen dat jullie daar zo blij om zijn doet ons nog veel meer plezier.
    Bedankt voor de lieve wensen en als ze onverhoopt toch niet (snel) zullen uitkomen kijken we uit naar de maanden die we tijdens jullie volgende reis in jullie fijne huisje mogen doorbrengen, hopelijk weer samen met Anne!
    We zien elkaar snel!
    Liefs
    xx
  2. Rob en Marion:
    14 september 2010
    Ha waterzwervers, jullie zijn thuis!!!! Wat zal dat effe wennen zijn zeg, maar vast ook wel weer fijn. Heerlijk om terug te kunnen kijken op zo'n geweldige tijd op het water. En dat al die tijd zonder pech of andere nare dingen. Goed om te horen dat het goed met jullie gaat. We moeten maar gauw eens mailen of bellen of wat dan ook en voor deze winter eens afspreken hè. Lijkt ons erg leuk. Lieve groet Marion. En van Rob ook natuurlijk.
  3. jaap:
    15 september 2010
    beste mensen, wat plezierig om te horen dat jullie ,zo'n fijne reis heb gehad. weer op de vaste grond ,en lekker thuis. heb genoten van jullie verhalen, maak er een boek van.
    we zien of spreken elkaar.
    groetjes xxx jaap.
  4. Sjoerd:
    15 september 2010
    Wat zal het een teleurstelling zijn om weer terug in de realiteit te zijn tegenover het idyllische en romantische van deze trip. Het is zeker een teleurstelling voor ons dat de mooie verhalen met de prachtige foto's zijn geëindigd, zodat wij ook weer op de realiteit worden gewezen en ons niet meer als "verstekelingen" kunnen voelen van de Luna.

In afwachting van deel 2
  5. Bob:
    18 september 2010
    Thuis. Complimenten goede afloop en mooi verslag.
    Gr, Bob